Allt om reklamfilm

januari 14 , 2019 by: Otto Georg reklamfilmer

I Sverige fanns det reklamfilm på bio redan 1910. TV-reklamen kom till Sverige först på 1980-talet. Inledningsvis var det enbart utländska kanaler som nådde Sverige via exempelvis parabol som sände viss reklam som var översatt till svenska.På 1990-talet startades flera reklamfinansierade TV-kanaler i Sverige. Reklamreglerna i de svenska kanalerna var hårda. Det var tillexempel inte tillåtet att sända reklam riktat till barn eller reklam för alkohol. Det var enbart tillåtet att sända reklam mellan programmen, inte avbryta mitt i. För att kringgå dessa regler sändes vissa Svenska TV-kanaler via utländska satelliter. Det förekom även att längre program styckades upp i flera delar, med andra småprogram mitt i, bara för att få sända reklam mitt i sina längre program. Sedan dess har reglerna för TV-reklam ändrats flera gånger för att jämna ut konkurrensen mellan de svenskägda och de utländska TV-kanalerna. I dag finns reklamfilmen överallt i vardagen, på internet via mobil, platta eller dator samt på storbildsskärmar som placeras ut här och där i våra större städer. I filmarkivet kan du se exempel på hur reklamfilmer har sett ut genom åren.

Reklamfilmer som sticker ut

Att använda kända personer i sin reklamfilm är ett smart grepp för att få publik. Komikern Robert Gustafsson har förekommit i flera reklamfilmer, en omtyckt sådan är den när han filtrerar “fulöl” genom en strumpa. Ett annat grepp är att göra reklamfilm i form av en tv-såpa. Ica har i över 10 år kört sin såpa om ica-handlaren och hans anställda. Varje vecka får vi följa medarbetarna i den lilla butiken och avsnitten har ofta en rolig knorr, samtidigt som de visar upp vilka varor som det är extrapris på. En tredje variant är när själva filmen och filmens kvalité är viktigare än varan som ska marknadsföras. Ett exempel på sådan reklam är när Volvo skapade sin flera minuter långa reklamfilm med Zlatan i huvudrollen. Han kör genom ett vintrigt Sverige i sin fina bil och i bakgrunden läser han Sveriges nationalsång. En vacker film som väcker intresse, trots att inga tekniska detaljer avslöjas om själva bilen.

Dramaturgi i reklamfilm

En reklamfilm kan vara några sekunder, men kan också pågå i flera minuter. Oavsett längd finns ofta en väl genomtänkt dramaturgi bakom filmen. Avsändaren vill spela på mottagarens känslor och den tänkta målgruppen ska känna ett köpsug. Det finns ofta någon form av huvudperson, i form av en person, ett djur eller en figur. Någon som mottagaren får känslor för av något slag, som sedan påverkar mottagaren och väcker köplusten. Det behöver inte vara en exakt pryl som mottagaren blir sugen på, det kan även vara en känsla som förmedlas. Musik och andra ljud är en oerhört viktig detalj för att skapa rätt stämning i film. Ibland produceras ett helt nytt stycke för reklamen och ibland köps en befintlig låt in som passar budskapet. Ett enkelt sätt att visa vem som är god eller ond i film är att följa läsriktningen. I Sverige läser vi från vänster till höger, därför kommer de goda oftast in från vänster i bild och de onda från höger. Samma teknik används även för andra rörelser,

Dramaturgi i reklamfilm