Bra reklamfilm

mars 27 , 2019 by: Otto Georg reklamfilmer

Redan på 20 talet föddes den allra första reklamfilmen och reklamen riktades då speciellt mot amerikanska hemmafruar, men det var inte förens intåget av TVn hemma som konceptet med reklamfilm slog igenom på allvar. I Sverige var vi, beroende på hur man ser det, förskonade från reklamfilm under flera år då staten klubbat igenom en reklamfri TV redan då och inte förens 1980 talet började vi få reklamfilm i våra tv sändningar i svenska tvn. Den allra första reklamfilmen i Europa visades i storbritannien 1955 och var från företaget bakom S.R Toothpaste.

En analys av en bra reklamfilm

En bra reklamfilm måste skapa uppmärksamhet men måste även kunna skapa känslor hos den som ser reklamen, den måste även ha möjligheten att kunna sticka ut och kännas trovärdig men samtidigt kunna hänga ihop med själva varumärket.

En lyckad reklamfilm är minnesvärd, den gör att man tänker på varumärket eller tjänsten vid andra tidpunkter än vid just reklam tillfället.

Hur skapas en bra reklamfilm?

Att ha ett bra budskap är väsentligt och många skapar en bra reklamfilm genom att använda humor. Det kan dock vara svårt att använda humor då det är högst individuellt med vad man tycker är roligt.

Man behöver också hålla sig relativt kort när man skapar en bra reklamfilm, det är lätt att den som tittar glömmer bort själva budskapet om filmen är för lång. Reklamfilmen bör kunna fånga tittaren under de allra första sekunderna och budskapet bör inte vara alltför övertydligt utan skapa ett intresse för att vilja se vidare och lära sig mera.

Reklamfilm vi minns

Det finns en hel del fantastiska reklamfilmer att minnas, de har alla olika koncept och varumärken. Men dessa tre lyser fortfarande starkt på svenska reklam himmelen.

  • Fredagsmyset med OLW chipsen är fortfarande en stark tradition i svenska hem, trots att vissa familjer numera kanske stretchar myset till lördagen och kanske även onsdagen. Men även idag kan vi höra någon tralla på “nu är det fredagsmys” när det är dags att gå hem ifrån jobbet eller skolan på fredagseftermiddagen.
  • Klassikern “ när du får oväntat besök” med Gevalia är väl en fras som fortfarande också används relativt flitigt i de flesta familjer och under årens lopp gjordes en drös olika reklamfilmer under samma koncept, alla lika populära.
  • Och sist men inte minst gjorde ju alltid “felix ketchup, det goda godare” även om man lyckats med matlagningen.

Framtidens reklamfilm med AI

Blickar vi framåt så lanserades den nya moderna reklam tekniken när bilföretaget Lexus producerade sin senaste reklamfilm för modellen Lexus ES med hjälp av artificiell intelligens, AI. Med ett artificiellt program skrevs manuset till den nya reklamen för bilmodellen och med hjälp av regissören Kevin McDonald kom reklamfilmen till liv.  

Med nya tekniker och med nya infallsvinklar är det spännande att se hur det traditionella sättet med reklamfilm kan utmanas. Men en sak är iallafall helt säker, det var nog inte sista gången vi har sett artificiell intelligens inblandning och vi har definitivt inte sett allt än.