Dyrast reklamfilmer som producerats för Super Bowl

januari 12 , 2017 by: Otto Georg reklamfilmer

Reklam är ett måste för alla typer av företag, oavsett vilken bransch dom är verksamma inom. För att göra folk medvetna om vilka de är, vad för produkt de levererar så krävs det reklam, av en eller annan form. Kostnaderna för denna reklam varierar kraftigt beroendes på vad för media som företaget använder sig av tillsammans med sammanhanget under vilket kampanjen genomförs.

De större varumärkena har inga som helst problem att slänga ut miljontals dollar på olika typer av reklam, med tv-reklam som den absolut dyraste media av alla. Lägg sedan till ett stort sammanhang så som Super Bowl, och en reklamsnutt under pauserna, kommer kosta företag riktigt stora summor.

Under förra årets Super Bowl fick företag i snitt betala 4,5 miljoner dollar för en 30 sekunders reklamsnutt.  Som om detta inte vore nog så kostar en av dessa reklamfilmer i snitt 1 miljon dollar att spela in.  Men det finns dom som har investerat astronomiska summor, som inte nödvändigtvis resulterat i ökad försäljning. Nedan tänkte jag lista sju av de dyraste reklamfilmerna till dags datum.

Denver Broncos cheerleaders celebrate after the NFL Super Bowl 50 football game against the Carolina Panthers, Sunday, Feb. 7, 2016, in Santa Clara, Calif. The Broncos won 24-10. (AP Photo/Jae C. Hong)

Taco Bell’s “Viva Young” (2013) – Kostnad: $7.6 miljoner

Taco Bell anlitade varenda pensionerad skådespelare dom kunde hitta för att spela in denna roliga snutt där de äldre levde “la vida loca” med galna nätter. Hur avslutar sedan en 70 åring en natt på stan? Med ett besök på Taco Bell så klart men frågan är vad det var som gjorde att denna reklamsnutt kostade hela 7,6 miljoner dollar att producera. Kanske var det alla försäkringspremier de tvingades betala för alla de äldre skådespelarna de anlitade.

Coca-Cola’s “America is Beautiful (2014) – Kostnad: $8 miljoner

För $8 miljoner, över 72 miljoner kronor, kan du få en hel del coca-cola burkar men detta är vad företaget spenderade för att få sin reklamfilm under Super Bowl 2014. Snutten handlade om hur fridfullt och vackert USA kan vara, med låten ”America is Beautiful” spelandes i bakgrunden. Var det väl spenderade pengar? Vad exakt var det som gjorde att den kostade 72 miljoner kronor? Bara coca-cola kan svara på dessa frågor.

Microsoft’s “Empowering” (2014) – Kostnad: $8 miljoner

Microsoft producerade en reklamsnutt som precis som coca-cola visades under 2014 års Super Bowl och som också kostade ungefär vad coca-colas reklam kostade men detta var en riktigt tårdrypare, där företaget visade upp sina enorma framsteg de gjort inom teknikens värd, hur de hjälpt döva att höra, hjälper folk att återhämta sig och teknik som kopplar folk samman. Jag skulle säga att det var en lyckad reklam och väl spenderade pengar.

Kia’s “Matrix” (2014) – Kostnad: $8 miljoner

Ännu ett företag som spenderade 8 miljoner dollar för sin reklamfilm, bilmärket Kia. Filmen gick ut på att dom skapade ett parallellt universum med en massa olika effekter tillsammans med karaktären Morpheus från filmen Matrix. Det var en välproducerad snutt och fick oss att minnas filmen Matrix storhetstid från 1999.

Jaguar’s “British Villains Rendezvous” (2014) – Kostnad: $8 miljoner

Ett av världens dyraste bilmärken, Jaguar anlitade Tom Hiddleston, Sir Ben Kingsley och Mark Strong för att göra denna reklam. Vi vet vart kostnaderna för denna reklamsnutt låg, med namn som dessa.  Kanske lite väl mycket att spendera på en reklamfilm, kan man tycka.

Bud Light’s “Up for Whatever” (2014) – Kostnad: $12 miljoner

Om 8 miljoner dollar är mycket, då är 12 miljoner otroligt mycket. Omvandlat till svenska kronor blir detta över 100 miljoner, vilket är astronomiska summor för en kort reklamsnutt men det är exakt vad ölproducenten Bud Light spenderade på denna reklam som även den visades vid 2014 års Super Bowl.

Chrysler’s “Imported from Detroit” (2011) – Kostnad: $12,4 miljoner

Den dyraste reklamsnutten någonsin som visats under Super Bowl, är denna två minuter långa reklam från biltillverkaren Chrysler med artisten Eminem som kör runt i sin hemstad Detroit i en Chrysler. Kostnaden för denna film landade på 112 miljoner när allt var sagt och gjort men då ska det sägas att filmen också hade enorm inverkan på företagets försäljning och den har hyllats efter att den sändes för första gången.