En av de dyraste reklamkampanjerna någonsin

januari 20 , 2017 by: Otto Georg reklamfilmer

Reklam är ett måste för alla typer av företag, oavsett vilken bransch dom är verksamma inom. För att göra folk medvetna om vilka de är, vad för produkt de levererar så krävs det reklam, av en eller annan form. Kostnaderna för denna reklam varierar kraftigt beroendes på vad för media som företaget använder sig av tillsammans med sammanhanget under vilket kampanjen genomförs.

En av de absolut dyraste reklamkampanjerna som producerats var Redbulls Stratos film som genomfördes under 2012. De större varumärkena har inga som helst problem att slänga ut miljontals dollar på olika typer av reklam, med tv-reklam som den absolut dyraste media av alla. Lägg sedan till ett stort sammanhang så som Super Bowl, och en reklamsnutt under pauserna, kommer kosta företag tiotals om inte hundratals miljoner kronor.

Nu var detta inget som sändes under Super Bowl men kostnaderna för detta spektakel uppges ha landat på norr om 50 miljoner dollar, över 450 miljoner kronor omräknat med dagens valutakurs. Det hela gick ut på att ta sig in i Guiness rekordbok där Felix Baumgartner skulle genomföra världens högsta fallskärmshopp. Det lyckade hoppet genomfördes den 14 oktober, 2012 efter att Baumgartner tagit steget ut från den ballong han färdats med upp till stratosfären. När han tog steget be fann han sig över 128 000 fot upp i luften vilket motsvarar 39 000 meter eller 3,9 kilometer. Under färden tillbaka ner mot jorden uppnådde och passerade Baumgartner ljudet hastighet. Väl nere på ”normal” höjd igen utlöste han sin fallskärm och flög sedan den sista biten i ett lugnt och beskedligt tempo.

Förberedelser och hoppet

Att genomföra detta krävdes en hel del förberedelser vilket resulterade i att Red Bull tog in världsledande personer inom en rad olika områden, så som aerospace medicine, engineering, pressure suit development, capsule creation samt balloon fabrication. Att nå dessa extrema höjder var ett av delmålen för detta projekt, men att slå något rekord var dock inte ett av målen, om man nu ska tro teamet bakom detta. Men det är klart, spenderar man över 110 miljoner kronor så vill man ju få så mycket exponering som möjligt i media och ett nytt rekord skulle tveklöst hjälpa, så även om det aldrig var ett officiellt mål så var det med största säkerhet något som man siktade på.

Felix Baumgartner blev tack vare detta hopp den förste mannen i världen att passera ljudvallen under ett fritt fall med en beräknad topphastighet på 1342 km/h. När han lämnade kapseln befann han sig som sagt på omkring 3,9 kilometers höjd och det skulle ta honom totalt 9:09 minuter från att han tog steget tills dess att han återvände till jorden efter en säker landning. Av dessa 9 minuters var 4:22 minuter ett fritt fall, helt utan någon som helst luftbroms eller fallskärm. Under ett skede i hoppet kunde Baumgartner ses spinna men han återfick snabbt kontrollen igen. Hoppen sågs av miljontals tittare runt om i världen antingen genom tv-sändningar eller live stream online. Red bull fick utan tvivel valuta för sina pengar med tanke på hur många som följde hoppet, inte bara live utan som också sett det på youtube efteråt. Lägger vi ihop de populäraste klippen på youtube så har hoppet visats närmare 90 miljoner gånger till dags datum. Här nedan kan ni själva ta del av hoppet via en 14 minuter lång video

Red Bull stratos hoppet

Pilot Felix Baumgartner of Austria jumps out from the capsule during the final manned flight for Red Bull Stratos in Roswell, New Mexico, USA on October 14, 2012.