Lyckade svenska reklamfilmer – Del 1

september 10 , 2016 by: Otto Georg reklamfilmer

I denna blogg kommer jag att skriva lite om något som jag finner intressant, hur företag och individer med hjälp av reklam lyckats eller misslyckats med att marknadsföra en produkt. En lyckad reklamkampanj kan vara det som står mellan en produkt och dess försäljning. Kan företaget ifråga skapa en reklamkampanj som folk finner intressant, som väcker deras intresse eller nyfikenhet, som roar eller lockar, då har man lyckats väcka intresset hos konsumenterna och det är ju det man vill, som ett steg i riktningen mot att få konsumenterna att köpa just den produkten som företaget marknadsför.

Gott, gotti, gott, gott

Den lite äldre generationen i Sverige kanske kommer ihåg reklamsnuttar från TV från exempelvis Carlshamns Mejeri där bröderna Jeppsson gjorde reklam för företagets produkter med uttryck som gott, gotti, gott, gott eller lätt, lätti, lätt lätt. Reklamen i sig handlade om mejeriprodukter, inte så märkvärdigt i sig, men den var så pass framgångsrik att folk direkt förknippade dessa uttryck med deras produkter.

Denna video kanske väcker liten minnen: https://www.youtube.com/watch?v=oVrO9M5nfiI

Postbanken

En annan reklam som kanske inte höjdes till skyarna men som definitivt fick en att höja på ögonbrynen var reklamsnutten om Postbanken, ett samarbete mellan dåvarande Posten och Nordbanken, numera Nordea. I denna reklamsnutt hade vi den svenske skådespelaren Ernst Hugo Järegård som under dryga 40 sekunder framför kameran endast yttrade ett enda ord, ”Postbanken”. Han sätt att göra det, hans uttryck och formulering gjorde att man la reklamen på minnet och att man än idag kan komma ihåg den, det är vad jag skulle kalla för en framgångsrik annonskampanj, även om innehållet inte var allt för invecklat.

Men snälla Åke

Detta var en reklam som gick i tv, framtagen av svenska statens Svenska Spel, där man gjorde reklam för en av deras produkter, Lotto. Detta om något var en reklamfilm som fick en att le på smilbanden, när man såg den i tv. Uttrycket ”men snälla Åke” var sedan något man hörde av och till efter att reklamen börjat sändas i tv. Exakt när det var som denna reklam spelades in och sändes kommer jag inte ihåg, men det spelar ingen roll, i mina ögon var det en högst lyckad annonskampanj.

Dina färger var blå

Här fick den kände artisten Tommy Nilsson i uppdrag att skriva en låt, som sedermera fick namnet ”Dina färger var blå”. Låten kopplades sedan till en reklamfilm om varumärket Pripps Blå, från Pripps bryggeri. Detta var en reklam som verkligen fick en att längta efter sommaren, även om jag inte var en stor konsument av öl. Musiken tillsammans med videon, inspelad i svensk skärgård under sommarn var oslagbar. Även om man visste att det var en reklam om öl så satt man kvar och tittade, svensk skärgård och natur i sitt esse.

Döm själva: https://www.youtube.com/watch?v=6FUjNAmokLE

Andra reklamsnuttar som också lämnat spår är exempelvis OLW och deras reklam om chips, där uttrycket ”vart är brudarna” användes, något som sedermera många kopplade ihop med just OLW. En annan är reklamen om ett annat ölmärke, Norrlands Guld där vi fick höra uttrycket ”vet inte varför det gillar Norrland, antar att de vill vara sig själva för en stund”.