Lyckade svenska reklamfilmer – Del 2

september 17 , 2016 by: Otto Georg reklamfilmer

I den första delen av detta blogginlägg skrev jag om reklam, hur en lyckad reklamkampanj kan stå mellan framgång och misslyckande, för ett varumärke. Något som också en rad svenska företag lyckats påvisa genom en rad olika, högst framgångsrika reklamsnuttar genom åren. Jag listade bland annat reklamfilmer från Carlshamns Mejerier som myntade uttrycket ”Gott, Gotti, Gott, Gott” samt Svenska Spels lottoreklam där ”Snälla Åke” användes, uttryck som folk än idag kan komma ihåg, trots att det är över tio år sedan som dessa reklamsnuttar spelats i tv-rutan.

Några som visat sig framgångsrika inom detta är dryckesbranschen där bryggerierna bakom Pripps Blå och Norrland Guld båda lyckats ta fram reklamfilmer som lämnat sina spår. Spendrups, bryggeriet bakom Norrlands Guld, tog också fram en högst framgångsrik serie reklamfilmer i samarbete med Robert Gustavsson, där man gjorde reklam för Spendrups Original.

Fulöl – Har du finöl, jag får slumpen

Gustavssons prestation och tolkning i dessa reklamsnuttar går hem än idag hos folk, med kommentarer som ”har du finöl, jag får slumpen”. Ta en titt på fyra av deras reklamfilmer genom länken här och döm själva. https://www.youtube.com/watch?v=6FUjNAmokLE

Ipren – Den intelligenta värktabletten

Gustavssons reklamfilmer om Spendrups original hade ju ett riktigt gott humorinslag i dem, något som man också kan säga om nästa reklam, en reklam som sändes i svensk tv och som direkt uppskattades av den svenska befolkningen. I diskussioner som jag följt runt om på nätet står det tydligt att många av dagens tv-tittar, som även satt framför tv:n då dessa reklamer spelades, uppskattar 90-talets och tidigt 2000-tals reklamfilmer betydligt mer än de filmer och snuttar som spelas in idag.
Har du ont? Ta dig en titt på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=seUJhmi4cIw

Livet har sina goda stunder

Idag kanske inte ett uttryck som vi skulle förknippa med McDonalds, men detta gjorde vi under 90-talet. Från den serie reklamfilmer som företaget använde sig av under 90-talet så hade majoriteten just denna fras gemensamt, ”Livet har sina goda stunder”. Många kommer säkert ihåg detta från tv eller när ni gick på bio och fick se reklam innan filmen. Både Pripps Blå och McDonalds förekom ofta som reklam på bioduken.

Var livet gott då?

När du får oväntat besök

Även denna reklam var något som vi ofta såg på bioduken under samma period som ovan nämnda reklamfilmer. ”När du får oväntat besök” var en reklam för Gevalia och deras kaffe. Många kanske kommer ihåg filmen där en motorbåt åkte upp på land för att till sist stanna i en pool, intill ett hus eller när en fallskärmshoppare kom på besök. Detta var onekligen oväntat besök.
Detta är vad som behövs vid oväntat besök: https://www.youtube.com/watch?v=P2nSs3Gj9cU

Frasen är något som blivit en del av Gevalia sedan den introducerades och en fras som många förknippar med varumärket än idag. Filmen här ovan är från sent 90-tal, medan filmen här nedan, som för övrigt också handlar om en pool, sändes i tv så sent som 2008.

Under 2011 förekom även svenske sångaren Loa Falkman i en av deras reklamfilmer. Huruvida detta påverkat deras försäljning ska lämnas osagt men då frasen använts så länge, måste det ju vara ett tecken på att det haft någon positiv effekt.