Negativ reklam en kostsam historia – Samsung

november 15 , 2016 by: Otto Georg reklamfilmer

Precis som att en lyckad reklamkampanj kan ha positiv påverkan på försäljning av en produkt, kan en misslyckad reklamkampanj innebära en negativ påverkan på försäljningen. Företaget har då alltså inte enbart förlorat sin investering som de spenderade genom att skapa reklamkampanjen, något som i regel kostar ofantligt mycket om man vill nå ut i media genom exempelvis tv, tidningar eller online. Självfallet har företagets storlek inverkan på reklambudgeten men pratar vi om ett relativt stort företag kan kampanjen ha kostat miljontals dollar att producera och publicera. Att göra en sådan investering och sedan få negativa reaktioner och som följ även negativa försäljningssiffror, och det kan få ett företag att gå omkull om det vill sig riktigt illa.

Samsung Galaxy Note s7

Detta är ett exempel på hur negativ reklam kan bli en riktigt kostsam historia. Visst, nu var det inte själva reklamkampanjerna som var dåliga, inte på några sätt utan istället slutprodukten. Det skulle visa sig att deras senaste version, Samsung Galaxy Note s7 hade problem med sitt batteri. Det gällde dock inte alla enheter men tillräckligt många för att det skulle bli en världsnyhet och således riktigt, riktigt dyrt för Samsung. Gång på gång rapporterades det att kunders nyköpta telefoner bokstavligen talat exploderat eller fattat eld, mitt under pågående samtal, när kunden höll telefonen i handen, låg i handväskan eller på nattduksbordet.

Det gick så långt att Samsung valde att återkalla alla sålda enheter och betala tillbaka alla kunder som köpt en. Företag så som flygbolag gick även så långt att förbjuda enheter ombord på deras flyg, oavsett om den var på- eller avslagen just på grund av brandrisken.

samsung-galaxy

Att detta slår och kommer att slå hårt i framtiden för Samsung råder det ingen tvekan om. Företaget hade exempelvis närmare en miljon förbeställda enheter innan Note 7 ens släppts. Lägg sedan till alla som såldes när produkten introducerats och siffran kan då multipliceras flera gången om. Allt detta går nu istället som förlorade intäkter för Samsung, intäkter som företaget förväntats inbringa från dess Note 7 försäljning. Detta gjorde då att Samsung aktien dök på börsen, vilket i sin tur resulterade i en värdeminskning för företaget.

Tappar mark mot värsta konkurrenten

Men det som slår allra hårdast mot Samsung är de marknadsandelar som företaget tappat gentemot den värsta konkurrenten, amerikanska Apple, som bara månader efter introduceringen av Note 7 själva släppte deras senaste produkt, iPhone 7. Med Samsungs återkallning, var nu tidigare Samsunganvändare tvungna att hitta en ersättningsprodukt. Många valde att så sig trogna till Samsung och köpa en tidigare modell men långt ifrån alla hade kvar tilliten för varumärket och valde istället att köpa konkurrenternas produkt, däribland Apples, som såg förbeställningarna av iphone 7 nå rekordhöjder.

Analytiker kan ännu bara spekulera i exakt hur mycket detta spektakel kommer att kosta företaget i slutändan. Bara inkomstförlusten och den dåliga publiciteten beräknas kosta omkring $5 miljarder bara i år. Omräknat i kronor motsvarar detta otroliga 45,7 miljarder! Hur stor skada som varumärket kommer att ta i sin helhet är omöjligt att säga, enligt analytiker men skadan är skedd och framtiden kan nu endast utvisa hur hårt detta kommer slå mot företage