Ofta upplevs reklamfilm som irriterande

juli 22 , 2019 by: Otto Georg reklamfilmer

Plötsliga reklamavbrott i din favoritserie eller en spännande film kan upplevas som minst sagt irriterande, särskilt om de infaller precis vid det där mest spännande ögonblicket. Oavsett om man ser på tv, spelar ett mobilspel eller surfar in på en webbsida så finns där reklamfilmer av olika slag. Det är inte ovanligt att vid game over i ett spel måste man först se en kort reklamfilm för att kunna spela vidare. Lika så om man tittar på filmklipp på YouTube så dyker det upp reklamfilmer under tiden man ser på ett klipp. I en undersökning med personer från 45 olika länder i åldrarna 17 till 65 år så säger hela 69% att de upplever reklamfilmer som något störande och ibland till och med påträngande. Många uppfattar också reklamfilmernas budskap som att de blir bombarderade och tycker att det behövs en uppfräschning av hur företag vill promota sina produkter och tjänster via reklamfilm.

Reklamfilm i Sverige

Även i Sverige är man trött på reklamfilmens inspel i våra medier. Men trots att man är trött på reklamen finns även en grupp som uppskattar reklam och erbjudanden som känns relevanta i förhållande till hur man konsumerar. Spelbranschen har börjat annonsera mer och mer och kanske är det just den reklamen som gör svenskarna mest trötta, medan reklam om konsumtionsvanor, resor och teknikprylar fortfarande känns relevant.

Ad!

Det är alltså den reklam som inte är specifikt riktad till en målgrupp som gör en mest irriterad. Med dagens teknik är man också mer exponerad mot reklam och reklamfilm än förr. Vad gör man då när tv:n är fullproppad av reklamfilmer och man inte kan spola fram? Några smarta tips kan vara att passa på att slänga in tvätten, rasta hunden eller borsta tänderna. En del väljer att byta kanal medan filmen de börjat titta på ska börja igen. Att komma bort från reklamfilmerna verkar svårt, då det finns en stor köpkraft bakom företag och varumärke som vill synas med sin reklam. Så det bästa är att hitta ett sätt som får en att känna sig mindre irriterad och som får en att känna att man har 5-10 minuter över till att göra något annat. Vad kan göra att man uppskattar reklamfilmerna mer? Det är viktigt att ha ett bra budskap till sina eventuella nya kunder och köpare. En kreativ kul idé för sin reklamfilm är också viktigt. Men många menar att trots att en reklamfilm är kanske både rolig och kreativ så blir den tröttsam om den ska visas i varje paus av en film.

annonser algoritm

Till slut glömmer man bort budskapet och den eventuella produkten i reklamfilmen och är mest irriterad, då går budskapet förlorat. Att satsa mer på välproducerade reklamfilmer som visas mer sällan är det som de flesta svenskar tänker vore bra. Att inte bli bombarderad av samma reklamer hela tiden, utan att det finns en variation i var, hur och när de visas. Detta borde heller inte vara svårt med dagens teknik, så förhoppningsvis både förbättras och förändras reklamfilmen uttryck i framtiden.