Produktplacering – Indirekt och smart reklam

oktober 18 , 2016 by: Otto Georg reklamfilmer

Alla företag idag, mer eller mindre, spenderar stora pengar på att göra reklam på olika sätt, vare sig det rör sig om annonser i tidningar, banners online, affischer på stan samt utskick via epost. Budskapet som man vill få ut i annonserna kan vara allt från inkomstförsäkring från en fackförening, en av ICAs alla reklamfilmer,  ett tillägg i spelutbudet till förslag om billiga resor till sommaren. För att få ut sitt budskap, få folks uppmärksamhet för den produkt eller service som företaget levererar, måste man inte bara tillförlita sig på att det är en högkvalitativ produkt som levereras och därigenom sprida ryktet. Som företag måste man också spendera pengar på reklam, det är mer eller mindre oundvikligt i dagens samhälle men samtidigt som behovet att göra reklam ökar, så ser vi också ett samband mellan denna ökning och individens minskade uppmärksamhet för all denna massiva anstormning av reklam som man möts av. Vart vi än vänder och vrider oss så hittar vi reklam, på ett eller annat sätt. Du kan sitta och läsa nyheterna i dagstidningen och på sida efter sida hittar man annonser om både det ena och det andra. Online så stöter vi på reklam på så gott som alla webbsidor vi besöker idag och självfallet så har alla de stora dagstidningarna tonvis med reklam, gärna rich media reklam som tar över hela skärmen under ett visst antal sekunder, allt för att maximera chansen att personen ska fatta intresse och klicka på den banner eller bild som visas. Denna typ av reklam är ofta förekommande på dagstidningarna så som Aftonbladet och Expressen.

Mobil reklam

Nästa steg är att fokusera på den mobila marknaden, en marknad som ökar markant då människan idag blir allt mer mobil i sitt liv, både gällandes arbete och privatliv. Vi använder oss mer och mer av telefoner och smart tablets som ersättning för stationära eller bärbara datorer och detta gör att reklam- och mediaföretag måste anpassa sig. Inte nog med att dom måste erbjuda en plattform som är kompatibel och optimerad för den mobila marknaden, dom måste också hitta en lösning så att dom inte går miste om den reklamintäkt som finns att tjäna, även från dessa produkter. En lösning som vi ser krypa fram allt oftare är där man måste titta på ett videoklipp som varar i allt från 5-30 sekunder, innan man kan gå vidare.

Några som verkligen börjat använda detta är Rovio, tillverkarna av de populära spelen Angry Birds, Angry Birds 2 samt Angry Blast, för att nämna några i denna spelserie. Istället för att försöka få spelarna att betala för extraprylar i spelet, har skaparna valt att gå vägen där man erbjuder extraprylar, liv och bonusdetaljer helt gratis, i utbyte mot att du som spelare ser på en av deras reklamfilmer. Således har man skapat en win-win situation, där både spelleverantören och kunden känner att de fått den bästa dealen. Visst erbjuder dom fortfarande möjligheten att köpa prylar i spelet om kunden nu vill detta och inte har tålamod att vänta, men pengarna de tjänar från att erbjuda denna möjlighet för spelarna, har gjort att man öppnat upp för en helt ny inkomstkälla.

Produktplacering i film

Förutom den traditionella typen av reklam så finns det också något som kallas för produktplacering, där en producent av en viss typ av produkt, kommer överens med regissörer och producenter av filmer och tv-serier där skådespelarna endast ska använda denna producents produkt. Några bra exempel på detta, från stora filmer, är exempelvis klädes- och skoproducenten Nike som slöt ett avtal gällandes filmen White House Down som hade premiär under 2013. Ett annat bra exempel från filmvärlden är från filmen The Italian Job som gick på bioduken under 2003. Här hade biltillverkaren BMW lyckats nå ett avtal gällandes produktplacering av ett av deras bilmärken, Mini Cooper. Ni som sett filmen kanske kommer ihåg hur dessa bilar användes rätt hårt och uppenbarligen lyckades stå pall för det mesta.

Produktplacering i musikvideos

Detta kanske inte är något som många tänker på när det gäller musikvideos men det förekommer betydligt mer än man kan tro. Musikvideon som Swedish House Mafia producerade till sin låt ”Leave the World Behind” hade ett avtal med svenske biltillverkaren Volvo. Företaget har också förekommit i tv-serien ”Midsomer Murders” som sändes i engelsk tv under 2013.

Rihanna har också varit involverad i denna typ av produktplacering i hennes musikvideo till låten ”Hard”. Ungefär halvvägs in i musikvideon så ser vi helt plötsligt, från ingenstans, ett par spelmarker liggandes på bordet, med varumärket från världens största spelbolag online.

Värst av alla är dock Lady Gaga, som gör allt hon kan för att försöka få så mycket produktplacering som hon bara kan i sina musikvideos. Ett bra exempel på detta är musikvideon som producerades till låten ”Telephone” som släpptes 2010. Hon nöjde sig inte med att bara ha med ett känt varumärke i videon. Några av de som förekom här var Coca Cola, Miracle Whip, Polaroid tillsammans med Virgin Mobile. Dessa var bara några av de märken som fanns med. Frågan är bara, hur mycket tjänade hon på all denna reklam?