Roliga reklamfilm

maj 10 , 2019 by: Otto Georg reklamfilmer

Det är viktigare än någonsin för företag att vara kreativa med sin reklam och hur de väljer att marknadsföra sig själva för att locka kunder och nya köpare.

Reklam har alltid haft en stor betydelse. Men i och med att marknaden har förändrats och att allt fler och fler människor väljer att handla i onlinebutiker tar reklamen en allt större plats. Många företag väljer att locka med reklamfilmer som har en mer underhållande och skämtsam underton. I de flesta fallen har de gått hem hos allmänheten. I vissa har de skapat en hel del dramatik och diskussioner. I denna artikel kan man lära sig mer om hur en rolig reklamfilm kan skapa en ny kundkrets. Dessutom kan man läsa om några framgångshistorier att inspireras av.

Fördelar med en rolig reklamfilm

Med en reklamfilm har man alltid som mål att den ska vara relevant för företagets kunder. Men också att man vill bygga upp ett förtroende och band med sina kunder för att de ska känna sig eftertraktade och medvetna om vad de investerar i. Reklamfilmer kan vara informativa och lärorika. Andra väljer att knyta band med sina kunder genom att skapa reklamfilmer som är roliga. Men vad är då fördelarna med en rolig reklamfilm? En reklamfilm med en underhållande ton kan ge ett längre avtryck hos de som kollar på filmen. Humor är någonting som folk kan relatera till och känna igen sig i och detta gör då att flera roliga reklamfilmer än idag går att finna på sidor som Youtube då de helt enkelt är ett bra samtalsämne och är väldigt underhållande.

Populära och roliga svenska reklamfilmer

Även i Sverige är det många stora företag och varumärken som satsar på att skapa roliga reklamfilmer som ger avtryck hos det svenska folket. En reklamserie är den som ICA som alltid är väldigt underhållande och skratt vänliga. Dessa reklamfilmer som även nämns som ICA-Såpan har visats på svensk TV sedan år 2001. Varje reklam är cirka 45 sekunder lång och kombinerar butikskedjans erbjudanden och kampanjer för veckan med en underhållande sketch. I början när denna serie lanserades släpptes ett nytt avsnitt varje vecka. Men idag släpper man ett nytt avsnitt varannan vecka. Denna mycket populära och roliga reklamserie har vid flertalet tillfällen vunnit Guldäggets pris som bästa reklamfilm. Då till exempel år 2001, 2002 samt 2003. Genom sina år som reklamserie har de förutom sina vanliga karaktärer även haft en hel del gäst karaktärer och gästskådespelare. Några exempel på personer som har medverkat i ICA-Såpan är till exempel Bert Karlsson, Arne Weise, Glada Hudikteatern, Jamie Oliver samt Gudrun Schyman. OLW som är ett stort chips företag i Sverige lanserade år 1995 en reklamfilm som än idag är väldigt omtalad. Filmens huvudperson är en kille med repliken “Vart är brudarna?” som idag även är en väldigt populär fras på flera platser i Sverige.  Men utbudet av roliga reklamfilmer är stort och antalet växer ständigt för varje år. Det har helt enkelt visat sig att en rolig och genomtänkt reklamfilm är mer relevant än en traditionell reklamfilm utan någon riktig mening annat än att sälja en specifik produkt eller tjänst.



Populära och roliga svenska reklamfilmer