Roligaste reklamfilmen genom tiderna – Silva Radar

oktober 24 , 2016 by: Otto Georg reklamfilmer

Det finns i mina ögon två solklara reklamfilmer som gjorts, som rankas allra högst när det gäller humorfaktorn. Den ena filmen, som idag finns i många olika tappningar och något som exempelvis svenska kaffemärket Gevalia mycket väl skulle kunna använda sig av och det är företaget Silvas reklamfilm angående navigationsutrustning för både land och sjö.

Företaget Silva

Företaget skapades 1933 av tre svenska entreprenörer som utvecklade och tillverkade ett förstavätskefyllt kompass i ett format lämpat för orientering. Med erfarenhet från orientering ville de utveckla en enastående produkt som skulle kunna hjälpa individer i sporten och ge dem bästa tänkbara verktyg i deras utövande. Sedan dess har företaget gjort framsteg inom en mängd olika områden och är än idag aktiva med ett stort utbud av produkter för friluftsliv och arbetsmarknaden. Det är också reklamfilmen som inriktade sig mot arbetsmarknaden som gjorde företaget känt för deras otroliga humor, på den amerikanska flottans bekostnad.

silva-lighthouse

Reklamfilmens syfte var att öka medvetenheten kring deras radarprodukter och således också öka försäljningen och sättet det gjorde detta på slår nog allt jag sett tidigare och är tveklöst en av alla de reklamfilmer jag aldrig kommer att glömma.

Amerikanska flottan

Reklamsnutten som i sitt ursprungsskick varar i 1 minut och 10 sekunder. Sekvensen inleds med ett amerikanskt stridsfartyg i kraftig sjögång. Strax därpå tas vi in i CIC, stridsledningscentralen ombord på ett stridsfartyg, där en individ från den amerikanska flottan uppmanar en individ i andra änden av radion att ändra kurs 15 grader nord för att undvika kollision, varpå motparten då direkt svarar att fartyget bör ändra kurs 15 graders sydlig riktning för att undvika kollision. Det resulterar i att befälhavaren ombord på fartyget tar över kommunikationen och direkt då beordrar motparten att ändra kurs, inte uppmanar utan beordrar. Svaret han får är ”nej kapten, här ändras ingen kurs, ni får ändra kurs”

I typisk amerikansk maner flexar då kaptenen sina muskler och låter meddela att han är banne mig kapten på fartyget USS Montana, Amerikas näststörsta krigsfartyg i deras Atlantiska flotta och att dom inte tänker ändra kurs, att dom i andra änden måste ändra kurs omedelbart eller så kommer han att vidta åtgärder för att garantera säkerheten för hans fartyg. Med bestämd röst, i ett försök att visa sig stor och stark och att ingen jävlas med den amerikanska flottan sätter han ned foten. Gör som jag säger eller så får ni stå för konsekvenserna. Svaret han får tillbaka då är oslagbart. ”detta är en fyr, valet är ert” varpå bilden växlar från stridsledningscentralen till en bild på en fyr, med texten. ”Silva – Riktig navigationsutrustning, till lands och sjöss sedan 1932.

Framgången med denna reklamfilm har resulterat i att ett flertal olika versioner av denna film har dykt upp på youtube. Vi en snabbsökning på sökorden ”american navy and lighthouse” hittar vi en rad olika versioner.

Reklam för öl

Engelsk version: https://www.youtube.com/watch?v=KvRYd8U7qGY
Spansk version: https://www.youtube.com/watch?v=oei2lB9MBo0

I nästa inlägg som jag tänker skriva om tar jag en titt på en tysk reklamfilm som många av er garanterat har sett både en och två gånger.