The Marlboro Man

oktober 02 , 2016 by: Otto Georg reklamfilmer

En av de kanske mest ikoniska och lyckade reklamkampanjerna under min uppväxt kommer från tobaksföretaget Phillip Morris som tillverkar cigarettmärket Marlboro. Företaget hade en otroligt lyckad reklamkampanj med detta koncept som sträckte sig från 1954 ända fram till 1999 då denna ikoniska profil visades för sista gången som reklam på tv och biografer.

Historiken bakom Marlboro Man

The Marlboro Man var en reklamkampanj som användes i USA under perioden 1954-1999. Hela konceptet skapades av Leo Burnett under slutet på 1953 men visades för allmänheten först året därpå, 1954. Idén han hade var att porträttera ruffiga män, primärt cowboys, oljearbetare och män från andra hårda, fysiskt krävande yrken, arbetandes eller på väg till eller från arbetet med en cigarett i munnen.  Målet med denna reklamkampanj var då att öka populariteten för filtrerade cigaretter, något som under denna period främst röktes av kvinnor och ansågs vara för feminint för att män skulle använda dem. Marlboro ville försöka ändra befolkningens uppfattning om produkten, vilket de också lyckades med. Det visade sig också at kampanjerna med cowboys var de mest framgångsrika av alla, vilket gjorde att man valde bort alla andra varianter av kampanjen och  fokuserade endast på cowboys vilket senare resulterade i det myntade uttrycket, ”The Marlboro Man”, något som alla idag förknippar just med en bild på en cowboy.

fh

Denna Marlboro reklamkampanj skapad av Leo Burnett anses av manga inom branschen, att vara en av de absolut bästa kampanjerna genom tiden. Produkten var, innan denna kampanj, främst fokuserad gentemot kvinnor med en slogan som “som en mild vårvind” till att framstå som en riktigt maskulin produkt, inom bara ett par månader. Tack vare detta såg också företaget en lavinartad ökning inom försäljningen av deras Marlboro cigaretter och skaparna hade tveklöst lyckats genomföra och uppnå målet som företagsledningen var ute efter.

Marlboros marknadsföring växer

Den lyckade kampanjen som Marlboro genomförde gjorde att företaget steg från att ha haft 1 % av marknadsandelarna inom cigarettförsäljning till att bli det fjärde största cigarettmärket i USA. Allt eftersom företaget växte , växte också deras marknadsföringsbudget vilket gjorde att de började sponsra en mängd olika sporter för nå ut till en ännu större kundkrets. Deras kanske mest kända sponsorskap startade 1972 när företaget äntrade motorsportscenen och Formel 1 efter ett samarbete med företaget BRM där stallet lyckades vinna Monaco Grand Prix redan samma år. Men det skulle vara samarbetet med McLaren som gjorde Marlboro till ett ikoniskt varumärke inom formel 1 racing.

h

Samarbetet mellan McLaren och Marlboro resulterade i flera framgångar under 70-talet men det var först under 80-talet som den verkliga dominansen kom, när McLaren totalt dominerade både team- och förarmästerskapet. Under denna period såg vi förare som Niki Lauda, Alain Prost och kanske den bästa F1 föraren genom tiderna, Ayrton Senna, fullständigt krossa övrigt motstånd. Race efter race fick vi se Marlboromärket med på prispallen. Detta framgångsrika samarbete mellan företagen höll fram till 1996 då parterna valde att gå skilda vägar. Detta blev ett resultat av att Senna lämnat McLaren 1993, året innan han omkom under ett F1 race. Efter att Senna försvann, lyckades inte Marlboro och McLaren vinna ett enda mästerskap under de kommande tre åren. En epok gick därmed i graven.