Tre riktigt dåliga snuttar

november 25 , 2016 by: Otto Georg reklamfilmer

Reklam, det kanske mest hatade inslaget på tv. Det finns inget värre än att vara mitt uppe i en spännande film, ett viktigt sportevenemang eller något annat intressant som man vill följa och så bryter tv-kanalen för att sända lite reklam! Detta kan driva en till vansinne vilket gör att reklamen får exakt en rak motsatt effekt än vad man hoppats på.

Än värre är det när dom bryter för reklam och så visar det sig att reklamsnutten i fråga är så skrämmande dåligt att du önskar att du kunde få tillbaka den där minuten som passerade när du kollade på reklamen.

Barn gör reklam för försäkring

Superbowl reklam, där företaget Nationwide använde sig av en liten pojke för att sälja sina försäkringar. Filmsnutten gick ut på att pojken började rada upp alla dom ögonblick i livet som han gått miste om, då han hade ”dött under en olycka”. Reklamen var så deprimerande och upprörde en stor mängd tittare som alla gick till attack mot försäkringsbolaget och ifrågasatte deras moral, att använda ett barns död för att sälja försäkringar. Företaget i sin tur menade på att syftet inte var att sälja försäkringar utan att starta en konversation, något dom onekligen lyckades med. Nationwide var det mest omtalade varumärket under Superbowl XLIX, men inte i sammanhang som man kanske hade hoppats på!

Ni kan se denna reklamfilm här, men som sagt, en varning, filmen är inte direkt upplyftande.

Mindre lyckad telefonkampanj

Kazam — ”Världens smalaste telefons” är vad företaget hävdade i denna reklamfilm. I reklamen ser vi en ung kvinna fara omkring i huset hennes, endast iförd underkläder. Reklamen ansågs så stötande att den förbjöds i England, då man menade på att innehållet inte hade något att göra med den produkt man försökte göra reklam för. Många tog illa vid sig av denna reklam, däribland en kvinna vid namn Camilla Hansson, en varumärkesambassadör från Kazam, som efter att ha sett reklamen slutade i sin roll som ambassadör.

Klicka på länken här för att ta del av denna video

Även låg budget kan ge bra resultat

I många fall är budgeten ett hinder när det gäller skapandet av reklam. Att göra en riktigt bra reklamfilm kan bli riktigt dyrt, speciellt om man anlitar en reklamfirma eller tar in en konsult för att producera en reklamsnutt. Det är lite av ett hasardspel då det satsas ofantliga summor och ingen kan på förhand förutspå hur reklamen kommer att tas emot av folket, går den hem eller floppar den? Har företaget kastat pengarna i sjön eller påverkade det försäljningen på ett positivt sätt?  Även om du har en begränsad budget så kan du med hjälp av lite enkla verktyg som finns online, eller med hjälp av studenter, producera en värdig reklamfilm som kan visas i TV. Men denna video ni ser här nedan, som gör reklam för en galleria där det säljs en rad olika produkter, ser försäljare ”sjunga” de produkter de säljer. Ni kommer säkerligen att stoppa reklamen efter bara ett par sekunder, det gjorde jag i alla fall.