Youtube – En perfekt plattform för reklam

december 22 , 2017 by: Otto Georg reklamfilmer

Övergången från TV till online när det gällde främst musikvideos skedde gradvis efter att Google köpte upp Youtube under 2005. Sakta men säkert började man skifta sitt fokus från att sända dessa på tv-kanaler som MTV och istället sända och visa dem på olika kanaler på Youtube. Några som hoppade på detta tåg och verkligen drog nytta av denna förflyttning från tv-rutan till datorn var företaget Vevo som slog upp dörrarna under 2009 som en plattform online för musikvideos, en plattform som ägs tillsammans av Universal Music Group, Sony Music Entertainment samt Warner Music group.

Vevo publicerar sin musik på sin Youtube kanal och har sedan lanseringen skapat sig en enorm skara följare. Företaget är således inte heller främmande gällandes reklam eller anti-produktplacering i de musikvideos som de publicerar snarare tvärt om. Enligt Vevos VD, Rio Caraeff, så är företagets mål att utöka användningen av reklam och produktplaceringar för att marknadsföra produkter i deras videos. Det har gått så långt nu att även Dreamworks vill komma in och få en del av kakan, sen om det lyckas återstår att se.

Vevo

Vevo bröt trenden

Den influens som produktplaceringen har skapat genom att ha förekommit i Vevo videos har varit enastående. Även om marknaden i sig såg ett fall under 2010 när det gäller produktplacering generellt, och då pratar vi alltså inte enbart i musikvideos utan i tv-serier och även filmer med mera. Den enda kategorin som såg en ökning av alla dessa, var just musikvideogenren, som ökade intäkterna med över fem miljoner dollar under året.

Musiker idag har inte alls samma restriktioner som de hade under tiden de medverkade i tv-rutan och då framför allt hos MTV, där det fanns krav till både höger och vänster gällandes vad de kunde och inte kunde ha med i sina videos, något som mer eller mindre är helt borta i och med youtube och plattformar som Vevo. Nu har artisten och produktionsbolaget friheten att mer eller mindre välja vilken produkt de vill ha med i sin musikvideo, så länge som varumärket i fråga är intresserade eller har visat intresse. Fördelen med detta, som jag nämnt tidigare, är att både produktionsbolaget och artisten nu kan skära ner på produktionskostnaderna. Genom i utbyte mot att göra “reklam” eller använda sig av produktplacering i sin video får bolaget och artisten en fast summa pengar, som går till att täcka kostnaderna för produktionen, ju fler produkter eller varumärken som är intresserade desto mer pengar inbringar de två och redan innan videon ens producerats, har parterna gått med vinst.

Vevo bröt trenden

Produktplacering här för att stanna

Det råder inget tvivel om att produktplaceringen är här för att stanna, framför allt när det gäller just musikvideos. Med det ständigt fallande försäljningssiffrorna när det gäller albumförsäljning, så måste producenterna och artisterna få in pengar på annat håll och då är detta lösningen. Och ju större skara som ser artistens video, desto mer kan individen då inkassera från bolaget, vars produkt medverkar i videon, då i många fall antalet visningar också påverkar hur mycket företaget tvingas betala för att få produkten synlig i videon. Självfallet kommer inte en video med dryga 1000 visningar att ge samma synlighet för ett varumärke jämfört med en video som har setts 10 miljoner gånger, det säger sig själv!