Olika typer av reklam

Olika typer av reklam

mars 03 , 2020 by: Otto Georg reklamfilmer

Reklam är kommunikation av information om en produkt eller företag. Syftet är att uppmuntra en till att köpa eller använda en viss tjänst eller produkt. Reklam syftar främst till att distribuera en produkt med fördelar. Det finns många uppdelningar för reklam. De mest populära är uppdelningen i annonstyper.

Reklamer i tidningar

Tidningsreklam är ett av de mest populära sätten att kommunicera mellan olika företag och marknaden. Press reklam kan visas i dagstidningar, vecko- och månadstidningar. Det kan placeras i den allmänna pressen, men också i en specialiserad. I det andra fallet kan ett företag som vill placera en annons nå sin målkund omedelbart. De viktigaste fördelarna med press reklam är bred mottagning, förmågan att snabbt placera annonser och förmågan att göra förändringar snabbt. Denna typ av reklam garanterar enkel kontakt med mottagaren och är lätt att komma ihåg. Nackdelarna med pressreklam inkluderar den fortsatta nedgången i popularitet för tidningar och tidskrifter. I internet- och tv-era är det få mottagare som räcker efter pappersversionen av guider eller dagböcker.

Radioreklam baseras på funktionen av radio som ett kommunikationsmedium, som främst har ord och musik. Fördelen med denna form av reklam är enkelhet och snabbhet i beredningen av platsen, samt en mycket lägre kostnad för reklamkampanjen jämfört med Tv-reklam. De negativa nackdelarna av radioreklam är den korta sändningstiden, svårigheten att komma ihåg med information som den innehåller och det faktum att lyssnare vanligtvis inte fokuserar på vad som sänds på radion.

Reklamer i TV

Tv-reklam är en modernare kommunikationsform. Det har störst inverkan på mottagaren. Tv-reklam är en kombination av bild, rörelse, ljud, färg och mycket ofta spelar skådespelare eller andra idoler i den. Det fungerar mycket starkt på synen, hörseln och tack vare detta är den mycket effektiv. De största fördelarna med Tv-reklam är en bred publik, särskilt hemmafruar och en stark inverkan på konsumenten. Tv-reklam har också ett antal nackdelar. I det här fallet är reklamtiden ett dussin eller så sekunder, en sådan reklam är förknippad med mycket höga produktionskostnader, som bara de största företagen har råd med.

Reklamer i TV
Reklamer i TV

Reklamer i internet

Online-annonsering är en form av reklam som distribueras via internet. Med ökningen av populariteten på internet har vikten av online annonsering också ökat. Onlineannonsering finns i många former. Det kan bland annat vara en annons som visas som ett banner på en webbplats eller ett litet fönster som dyker upp när man bläddrar genom en webbsida. Det finns också ofta sponsrade artiklar som är utformade för att distribuera produkten. En mycket vanlig procedur är positionering, dvs. reklam för företag med Googles sökmotor. Varje webbplats kan visas på den första sidan i Googles sökmotor om man betalar för annonsen.

Dessa fyra typer av reklam är de vanligaste och mest populära typerna av detta media. Det finns många andra möjligheter, till exempel skyltar, broschyrer eller den enklaste ord reklamen- när vi är nöjda med produkten efter att ha använt den och vi vidarebefordrar denna information vidare.

Det enda som återstår är att bli vän med reklam och inse att inte allt som annonseras är bäst för oss.